استان کردستان شاهد تحولی چشمگیر در پروژههای زیربنایی است. در پی سفر اخیر رئیسجمهور به این استان، مبلغی بیسابقه معادل ۸ هزار میلیارد تومان به پروژه راهبردی کریدور غرب کشور در محدوده استان کردستان اختصاص یافت. این تخصیص عظیم اعتباری، به مثابه جهشی بزرگ در مسیر تکمیل این شریان حیاتی حملونقلی تلقی میشود که سالها در انتظار پیشرفت بود و نویدبخش رونق اقتصادی، افزایش ایمنی سفر و پایان محرومیتهای جادهای برای مردم منطقه است.
عزم دولت برای تکمیل کریدور غرب در کردستان: تخصیص بودجهای ۸ هزار میلیاردی
آرش زرتنلهونی، استاندار کردستان، ضمن اعلام این خبر مهم در آیین افتتاح بخشی از کریدور شمالغرب – جنوبغرب کشور، تأکید کرد که این بودجه ویژه، که در سفر ریاست جمهوری به تصویب رسیده، نشاندهنده عزم جدی دولت برای تسریع در تکمیل زیرساختهای حملونقل استان است. وی با اشاره به اینکه کریدور غرب در محدوده کردستان حدود ۳۲۰ کیلومتر امتداد دارد، اذعان داشت که متأسفانه سهم این استان در اجرای این طرح نسبت به چهار استان دیگر کمتر بوده و تنها حدود ۵۲ درصد از مسیر در کردستان به بهرهبرداری رسیده، در حالی که در سایر استانها این رقم به بیش از ۸۵ درصد میرسد. با این حال، استاندار از تحرک و پیشرفت قابل توجه پروژهها در سال اخیر، بهویژه با آغاز عملیات اجرایی اکثر قطعات (به جز کنارگذر سنندج) ابراز خرسندی کرد و آن را نشانهای از تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی دانست.
اهمیت راهبردی کریدور غرب و چالشهای گذشته در استان کردستان
پروژه کریدور شمالغرب – جنوبغرب کشور که از مرز بازرگان در آذربایجان غربی آغاز شده و تا بندر امام خمینی (ره) در خوزستان امتداد مییابد، نه تنها برای استان کردستان بلکه برای کل کشور حائز اهمیت است. این مسیر حیاتی با اتصال پنج استان، نقش کلیدی در تسهیل تجارت داخلی و خارجی، بهویژه با اقلیم کردستان عراق از طریق محور بانه – مریوان دارد که یک مزیت ژئوپلیتیک و اقتصادی بیبدیل برای منطقه فراهم میآورد. آغاز این پروژه از سال ۱۳۸۴ حکایت از انتظار طولانی مردم کردستان برای بهرهبرداری کامل از آن دارد. نمایندگان مجلس نیز میراثدار محرومیتی هستند که سالها بر این محور سایه افکنده بود.

افزایش ایمنی جادهای یکی از مهمترین اهداف تکمیل این کریدور است. محسن فتحی، نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، به آمار نگرانکننده تصادفات اشاره کرد و گفت که بر اساس گزارش پزشکی قانونی، در سال ۱۴۰۳ بیش از ۳۸۰ نفر در این محور جان خود را از دست دادهاند. او ابراز امیدواری کرد که با تکمیل پروژه و احداث کنارگذر سنندج، که نقش حیاتی در کاهش بار ترافیکی و افزایش ایمنی عبور و مرور در اطراف شهر سنندج ایفا خواهد کرد، دیگر شاهد این حوادث تلخ نباشیم و این کریدور پایانی بر دوران محرومیت جادهای و حوادث ناگوار در کردستان باشد.
رشد ۳۵۰ درصدی اعتبارات: گامی بلند در توسعه راههای کردستان
بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، از افزایش چشمگیر اعتبارات برای پروژههای راه در استان کردستان خبر داد. وی اعلام کرد که اعتبارات کریدور غرب در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۳۵۰ درصد رشد داشته است. در سال ۱۴۰۴، اعتباری بالغ بر ۳۹۰۰ میلیارد تومان برای جبران عقبماندگی استان کردستان تخصیص یافته که ۲۲۰۰ میلیارد تومان آن به صورت ویژه برای این استان در نظر گرفته شده است. این روند افزایشی در حالی صورت میگیرد که از ابتدای دولت چهاردهم تاکنون، ۱۵۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در کشور افتتاح شده و برنامهریزی برای بهرهبرداری از ۷۵۰ کیلومتر دیگر در سال ۱۴۰۴ در جریان است. مجموع پروژههای شرکت ساخت و توسعه در حوزه راه و راهآهن در استان کردستان نیز اعتباری بالغ بر ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده که نشان از تمرکز ویژه بر این منطقه دارد.
پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی و افق روشن کریدور غرب در کردستان
خرمی، مجری کریدور بزرگراهی غرب کشور، گزارش داد که این طرح در استان کردستان به پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی رسیده است. از مجموع ۳۲۰ کیلومتر مسیر این کریدور در کردستان، ۱۷۵ کیلومتر زیر ترافیک قرار گرفته و ۱۲۴ کیلومتر دیگر در دست اجراست. همچنین، کنارگذر سنندج به طول ۲۶ کیلومتر نیز در مرحله مطالعه و مناقصه قرار دارد.
در مراسم اخیر، ۲۵ کیلومتر دیگر از این کریدور در استان کردستان افتتاح شد و عملیات اجرایی ۲۰ کیلومتر جدید نیز آغاز گردید که در مجموع ۴۵ کیلومتر با اعتباری بالغ بر شش هزار میلیارد تومان به بهرهبرداری میرسد. از جمله این اقدامات میتوان به بهرهبرداری از پنج کیلومتر مسیر به همراه تونلی ۳۰۰ متری در قطعه ۶ و ۲۰ کیلومتر در محور کامیاران (قطعه مو) اشاره کرد. علاوه بر این، اجرای ۲۰ کیلومتر از قطعه ۸ (قطعه جیم) با اعتباری ۳ هزار میلیارد تومانی نیز آغاز شده است.
این کریدور حیاتی، با عبور از شهرهای مهمی چون میاندوآب، بوکان، سقز، دیواندره، سنندج و مریوان در استان کردستان، اهداف بلندمدتی را دنبال میکند:
تکمیل شبکه بزرگراهی کشور و اتصال استان کردستان به کریدور غرب
کاهش زمان سفر و مصرف سوخت
افزایش ایمنی تردد و کاهش تصادفات
رونق گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه
این حجم از سرمایهگذاری و پیشرفت، امیدواریها را برای بهرهبرداری کامل از کریدور غرب در استان کردستان در یکی دو سال آینده افزایش داده و نویدبخش فصلی جدید از توسعه و رفاه برای ساکنان این منطقه است.
مطالب مرتبط
- وزیر راه و شهرسازی: پروژههای راه و مسکن کردستان با شتابی چشمگیر در حال پیشرفت هستند
- سرپرست امور عشایری خراسان شمالی: تکمیل پروژه آبرسانی پایدار میاندشت ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار میخواهد
- اصفهان، صدرنشین تولید تخممرغ کشور، با هشدار افزایش قیمت ناشی از کمبود نهادهها روبروست
- اصفهان، صدرنشین تولید تخممرغ کشور، با هشدار افزایش قیمت ناشی از کمبود نهادهها روبروست
من سیما سمیعی هستم . عاشق خبرنگاری و خبر !
12 سال سابقه همکاری با فرادید دارم و امیدوارم همچنان ادامه داشته باشه


