متروی تهران با ۱۶۰ ایستگاه فعال از نظر تعداد ایستگاهها از متروی لسآنجلس با ۱۰۳ ایستگاه عبور کرده است. متروی تهران با افتتاح سه ایستگاه جدید در پاییز، خطوط ۶ و ۷ را تکمیل خواهد کرد و برتری شبکه ریلی پایتخت نسبت به لسآنجلس برجستهتر میشود.
جزئیات مقایسه متروی تهران و متروی لسآنجلس
متروی تهران اکنون ۱۶۰ ایستگاه فعال دارد و این شاخص نشاندهنده رشد پیوسته شبکه و تمرکز بر پوشش شهری است. متروی لسآنجلس با ۱۰۳ ایستگاه شبکه متفاوتی بر پایه خطوط سبک و حمل و نقل ترکیبی دارد که مقایسه صرف تعداد ایستگاهها صرفاً یک نما از کارکرد کلی سامانه را نشان میدهد. توسعه تدریجی متروی تهران طی دههها هزینهها و ریسکهای ساخت را پخش کرده و امکان انطباق فناوری و تقاضا را فراهم ساخته است.

هزینه ساخت و ارزش زمانبندی توسعه متروی تهران
محاسبات کارشناسی نشان میدهد احداث یک کیلومتر مسیر تونلی همراه با یک ایستگاه و یک رام قطار هزینه قابلتوجهی نیاز دارد. اگر شبکه کنونی متروی تهران قرار بود یکجا و در شرایط فعلی ساخته شود بار بودجهای سنگین بر دوش شهر مینهاده است. توسعه مرحلهای متروی تهران باعث شد هزینههای کلان پراکنده و امکان جذب منابع محلی و ملی فراهم شود.
اثرات تکمیل خطوط ۶ و ۷ و افتتاح سه ایستگاه جدید
تکمیل خطوط ۶ و ۷ و بهرهبرداری از سه ایستگاه جدید در پاییز بهرهوری شبکه را افزایش میدهد و دسترسی شهری را ارتقا میبخشد. تکمیل این قطعات میتواند تقاضای مسافر را بهتر توزیع کند و فشار ترافیکی را در محورها کاهش دهد. توسعه مستمر متروی تهران پیام مثبتی برای سرمایهگذاری زیرساختی و تسهیل جابهجایی شهروندان ارسال میکند.
فرصتها و ضرورتهای عملیاتی برای متروی تهران
- بهینهسازی نگهداری و افزایش ناوگان برای حفظ کیفیت خدمت و کاهش زمان انتظار؛
- برنامهریزی مالی بلندمدت برای توسعه خطوط تکمیلی و نوسازی تجهیزات.
جمعبندی
رشد ایستگاههای فعال متروی تهران نسبت به متروی لسآنجلس نشانه پیشرفت شبکه حملونقل شهری است و تکمیل خطوط شش و هفت با افتتاح ایستگاههای پاییزی این برتری را تقویت میکند. استمرار توسعه مرحلهای، مدیریت هزینه و سرمایهگذاری عملیاتی برای تبدیل این مزیت کمی به بهبود ملموس سفرهای روزمره شهروندان ضروری است.

من سیما سمیعی هستم . عاشق خبرنگاری و خبر !
12 سال سابقه همکاری با فرادید دارم و امیدوارم همچنان ادامه داشته باشه