ساخت بیش از ۶ هزار کلاس درس در سیستان و بلوچستان جهشی در عدالت آموزشی

بیش از ۶ هزار کلاس درس در سیستان و بلوچستان ساخته شد

جهش مدرسه‌سازی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان اعلام کرد که از سال ۱۴۰۰ تاکنون با همراهی دولت، خیرین و مردم، بیش از ۶ هزار کلاس درس در استان ساخته شده و هم‌اکنون ۵ هزار کلاس دیگر نیز در حال اجراست. این اقدام، گامی مهم در مسیر تحقق عدالت آموزشی و توسعه زیرساخت‌های مناطق محروم به شمار می‌رود.

افزایش سرانه فضای آموزشی برای دانش‌آموزان

میثم لکزایی با اشاره به دستاوردهای اخیر گفت: سرانه فضای آموزشی استان که پیش‌تر تنها ۳.۳ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز بود، امروز برای نخستین‌بار به ۴ مترمربع رسیده است. این رشد نتیجه تلاش مجموعه نوسازی مدارس، حمایت دولت و مشارکت خیرین نیک‌اندیش است.

بیش از ۶ هزار کلاس درس در سیستان و بلوچستان ساخته شد
بیش از ۶ هزار کلاس درس در سیستان و بلوچستان ساخته شد

سرمایه‌گذاری کلان در پروژه‌های آموزشی

به گفته مدیرکل نوسازی مدارس، تنها در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳,۵۰۰ میلیارد تومان پروژه آموزشی در استان تعریف و اجرایی شد. این حجم از سرمایه‌گذاری، نقطه عطفی در توسعه زیرساخت‌های آموزشی سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود و نشان‌دهنده نگاه ویژه دولت به کاهش فاصله سرانه آموزشی استان با میانگین کشوری است.

نقش خیرین و مردم در نهضت مدرسه‌سازی

لکزایی تأکید کرد که بیش از نیمی از کلاس‌های ساخته‌شده با مشارکت مستقیم مردم و خیرین احداث شده است. این تجربه موفق نشان داد که همراهی جامعه محلی نقشی کلیدی در تحقق عدالت آموزشی دارد.

  • حدود ۱۳۰۰ کلاس درس از محل منابع استانداری در حال ساخت است.
  • نزدیک به ۱۰۰۰ کلاس دیگر نیز از محل مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی اجرا می‌شود.

این سطح از فعالیت، سیستان و بلوچستان را به یکی از استان‌های پیشرو در اجرای نهضت ملی مدرسه‌سازی تبدیل کرده است.

نمونه‌ای از مشارکت مردمی در مدرسه‌سازی

یکی از پروژه‌های شاخص اخیر، افتتاح مدرسه ۱۲ کلاسه «ایران‌ما» در شهرک تاکسیرانی زاهدان است. این مدرسه با زیربنای ۱۴۴۰ مترمربع و اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان با مشارکت خیر نیک‌اندیش غلامحسین مطهری ساخته و به بهره‌برداری رسیده است.

جمع‌بندی

ساخت بیش از ۶ هزار کلاس درس در سیستان و بلوچستان طی سه سال اخیر، نمادی از هم‌افزایی دولت، خیرین و مردم در مسیر توسعه آموزشی است. با ادامه این روند و تکمیل پروژه‌های در دست اجرا، می‌توان امیدوار بود که فاصله سرانه آموزشی استان با میانگین کشوری کاهش یافته و عدالت آموزشی در یکی از محروم‌ترین مناطق ایران بیش از پیش محقق شود.

مجله خبری فرادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *