دکتر شهریار نفیسی، مشاور آموزش معاونت آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به تجمع گروهی از دستیاران سال چهارم پزشکی پس از انتشار نتایج آزمون گواهینامه تخصصی اعلام کرد که حدود ۷ درصد از شرکتکنندگان از نتیجه آزمون ناراضی و معترض هستند و خواستار «اعمال ارفاق» برای قبولی خود بودند. او تأکید کرد اکثر دلایلی که برای توجیه این درخواستها مطرح میشود، «وارد نیست» و وزارت بهداشت در دو مرحله ارفاقهایی انجام داده تا نرخ قبولی به سطح قابلقبول ارتقا یابد.

آزمون گواهینامه تخصصی؛ مروری کوتاه
آزمون گواهینامه تخصصی، آخرین مرحله ارزیابی دانش و مهارت دستیاران پزشکی است که پس از چهار تا پنج سال طی دوره دستیاری برگزار میشود. این امتحان شامل بخش چندگزینهای (MCQ) و بخش شفاهی است و معیار قبولی آن براساس یک حدنصاب نمره معین (معمولاً حدود ۵۰–۶۰ درصد) تعیین میشود. به گفته مسئولان، در سال جاری بیش از ۳۰۰۰ داوطلب در این آزمون شرکت کردند و پس از اعلام نتایج اولیه، حدود ۲۱۰ نفر (۷ درصد) نسبت به عملکرد خود معترض شدند.
دو مرحله ارفاق برای قبولی بیشتر
برای پاسخ به این اعتراضها، وزارت بهداشت در دو بازه زمانی اقدام زیر را انجام داد:
- ارفاق مرحله اول: کاهش حدنصاب قبولی MCQ تا ۵ درصد برای داوطلبانی که کمتر از ۲ درصد با حدنصاب نمره نیاز داشتند.
- ارفاق مرحله دوم: اعلام نتایج تکمیلی پس از بررسی پروندههایی که شامل کمبود نمره جزئی یا مشکلات فنی در آزمون شفاهی بودند.
به گفته دکتر نفیسی، پس از این اقدامات، درصد کل قبولی به سطح استاندارد ۷۵–۸۰ درصد رسید؛ سقفی که در سالهای گذشته برای حفظ استاندارد آموزشی تأمین شده بود.
دلایل مطرحشده و پاسخ مسؤولان
معترضان عمدتاً چهار دلیل را مطرح کردهاند، اما مسؤولان آموزشی هر یک را بیپایه میدانند:
- اختلال ۱۲ روزه جنگ در منطقه: وزارتخانه تأکید کرده داوطلبان در طول چهار سال دستیاری فرصت مناسبی برای آمادگی داشتند و ۱۲ روز در کل دوره تأثیر اساسی ندارد.
- برگزاری همزمان با آزمون دانشنامه: آزمون گواهینامه مهمترین ارزیابی دوره دستیاری است و لازم است مستقل از آزمونهای دیگر کیفیت خود را حفظ کند.
- مشکلات فنی در بخش شفاهی: بررسیهای تکمیلی نشان داد تنها در موارد اندکی داوطلبان بهخاطر اختلال فنی دچار نقصان در نمره شدهاند که در مرحله دوم ارفاق رسیدگی شد.
- استرس و خستگی ناشی از حجم کاری بالای بیمارستان: اگرچه فشار کاری در سالهای دستیاری بالاست، آزمون گواهینامه جمعبندی سالها آموزش بالینی و تئوری است و ملزوم است سطح مهارت واقعی داوطلبان را بسنجد.
در نهایت، دکتر نفیسی تأکید کرد که این آزمون ضامن کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در سراسر کشور است و نباید به خاطر هیچ دلیل جانبی سطح آن پایین بیاید. با این حال، دو مرحله ارفاق انجامشده نشانگر انعطاف مدیریت آموزشی در مواجهه با اشکالات جزیی و دغدغههای داوطلبان است.

من سیما سمیعی هستم . عاشق خبرنگاری و خبر !
12 سال سابقه همکاری با فرادید دارم و امیدوارم همچنان ادامه داشته باشه